För ryggens bästa i Borgå

Borgånejdens Ryggförening r.f. är en regional medlemsförening i det riksomfattande Ryggförbundet. Vi har många svenskspråkiga medlemmar, alla är hjärtligt välkomna med.

Här finns en kort presentation av föreningen och dess verksamhet. När du klickar vidare för att läsa mera är texten på finska. Ta gärna kontakt om du vill ha mera information på svenska!

Motion

Att röra på sig är läkande! Vi ordnar ledd motion för personer med ryggbesvär och i förebyggande syfte. Grupperna riktar sig till alla åldrar. Bekanta dig med utbudet och anmäl dig.

Stöd

Behöver du information eller kamratstöd? Som Ryggförbundets regionalförening har vi tillgång till den nyaste expertkunskapen. Vi ordnar bl.a. föreläsningar och ryggkvällar, som också fungerar som kamratstöd.

Rekreation

Det är lättare att leva med smärta när humöret är gott. Vi ordnar ryggkvällar och trevliga evenemang för våra medlemmar.

Medlemmar berättar

selkäyhdistys kuntosali

Muskeltillståndet utvecklas i maj

I maj anordnas en muskelconditiongrupp för kvinnor på torsdagar 2 maj till 30 maj 2024 (ej 9 maj) kl: 16:30-17:30. Platsen är Linnunlaulu

Hushållsavdrag för fysioterapi

Från och med ingången av 2024 är det möjligt att få hushållsavdrag för fysioterapi och ergoterapi som produceras i hemmet.

Hemsidan

Ifjol har vi förnyat vår hemsida, som nu har en lite annan adress än tidigare. Nytt är t.ex. också spalten ”Medlemmarna berättar”.

Examensarbete

Vi har fått resultatet för examensarbetet "Ikäihmisten selkäsairauksien omaehtoinen kuntoutus".

Händelser

Medlemskap

Många av våra medlemmar har anslutit sig till föreningen för att man då kan delta förmånligare i våra omtyckta motionsgrupper. Det finns ändå fler goda skäl. Bekanta dig med förmånerna och bli medlem!

Kontaktuppgifter

Här hittar du bl.a. vår e-postadress, styrelsemedlemmarna och deras kontaktuppgifter. Tag kontakt!

Om oss

Vår förening grundades 1988 och har drygt 200 medlemmar, både finsk- och svenskspråkiga. Vår motionsansvariga leder grupperna på båda inhemska språken vid behov. Vi uppmuntrar människor att aktivt ta hand om sin rygghälsa. Föreningen informerar om sin verksamhet i en årlig verksamhetskalender, på sina hemsidor och med medlemsbrev. Våra evenemang hittar man också i regionaltidningarnas föreningsspalter. Bekanta dig med vår historia och vårt bildgalleri!

Vår verksamhet stöds av

Stöd vår verksamhet

Ryggföreningens verksamhet upprätthålls bl.a. med frivilliga krafter, med understöd som söks årligen och med medlemsavgifter. Därför är vi tacksamma för allt stöd som ytterligare kan förbättra våra förutsättningar att ordna motion som skapar välmående, föreläsningar, ryggkvällar och andra tillställningar. Både privatpersoner och företag kan stöda vår verksamhet.