Liikunta

Liike on lääke! Järjestämme selkäoireisille sopivaa ohjattua liikuntaa, joka soveltuu myös selkä- ja niskavaivojen ennalta ehkäisyyn. Liikuntaryhmät on tarkoitettu kaiken ikäisille.

HUOM! Jokainen tukeutuu omaan vakuutusturvaansa, järjestäjän puolesta ei ole vakuutuksia.

Jumpat ja joogat

Selkäjumpat ja -joogat ovat suosituimpia liikuntamuotojamme. Fysioterapeutti/joogaterapeutti Taina Åkerlund-Pesonen ohjaa ryhmiä Kevätkummussa. Liikuntaryhmiin (miesten ryhmää lukuun ottamatta) on mahdollista osallistua myös netissä Zoomin kautta.

Muu liikunta

Luontoretki Gammelbackan puistometsään su 19.5.2024 klo 11.00, kesto n. kaksi tuntia ja käveltävä matka n. 2 km. Luontoon tutustumisen lisäksi saat opastusta stressin hallintaan ja kuulet Gammelbackan alueen historiasta sekä luonnosta.

Lihaskunto

Syksyllä järjestämme naisille lihaskuntoa vahvistavaa jumppaa, joka sopii kaiken ikäisille, myös synnyttäneille palautumiseen.

Kuntosaliryhmä jatkaa Omenamäessä myös syksyllä.

Miesten oma sivu

Selkäliiton jäsenrekisterin mukaan selkäyhdistysten jäsenistä vain noin viidennes on miehiä, vaikka miehet kokevat selkäoireita lähes yhtä paljon kuin naiset. Yhdistyksemme ohjattuun liikuntaan voivat osallistua sekä miehet että naiset. Jos kuitenkin jumppaat mieluummin miesporukassa, tarjolla on selkäjumppaa miesten omassa ryhmässä.

Äideille

Kaksi kolmasosaa raskaana olevista kokee selkäkipua ja yksi viidennes lantionalueen kipuja. Liikunnan on todettu vähentävän kipuja sekä sairausloman tarvetta raskausaikana. Liikuntavastaavamme, äitiysfysioterapeutti Taina Åkerlund-Pesonen, on erikoistunut myös äideille tarkoitetun jumpan ohjaamiseen. Lihaskunnon kohotus synnytyksen jälkeen on tärkeätä.

Nuorten oma sivu

Hei nuori, miten selkäsi voi? Mitä puhelin on tehnyt niskallesi?
Lukio-ikäisistä 45 % kokee selkä- tai niskakipua opiskellessa. Liikunnalla ja taukojumpalla voit ehkäistä näitä oireita.

Ilmoittaudu liikuntaan

Ilmoittaudu liikuntaan tällä lomakkeella. Ilmoittautuminen on sitova ja velvoittaa ilmoittautuneen maksamaan kausimaksun, vaikka hän ei aina voisikaan osallistua ryhmän tunnille. Yhden kerran voi käydä maksutta kokeilemassa jumppaa tai joogaa, onko ryhmä itselle sopiva. Jos ryhmään ei tule tarpeeksi ilmoittautuneita, se ei toteudu ja saat ilmoituksen peruutuksesta. Maksun voi hoitaa ensimmäisen tunnin jälkeen.

Selkäliiton harjoitusohjeet

Hyväksi koetut harjoitusohjeet eri tilanteisiin löydät tästä.

Liikuntavastaava

Ohjaajana toimii yleensä yhdistyksemme pitkäaikainen liikuntavastaava, fysioterapeutti ja joogaterapeutti Taina Åkerlund-Pesonen. Hänellä on vuosien (pitkälti yli 20 vuotta) kokemus sellaisten ryhmien ohjaamisesta, joissa ihmisillä on paljon erilaisia tuki- ja liikuntaelinvaivoja.
Kuva Erika Lindström Photography